اولین کنگره علمی ” هویت کرد” در دانشگاه تهران برگزار شد.

به همت کانون فرهنگی کازیوه دانشگاه علوم پزشکی تهران در روزهای 28 و 29 آذر 85 کنگره دو روزه هویت کردی در تالار رازی دانشکده داروسازی دانشگاه تهران برگزار شد. در این همایش که با حضور دانشجویان کرد سراسر کشور، نهادهای غیر دولتی ،تشکلهای فعال کرد در زمینه های سیاسی- فرهنگی ، کردهای مقیم تهران ، نویسندگان و اندیشمندان کرد برگزار شد، لطیف استوار به نمایندگی از کانون کازیوه به حضار خیر مقدم گفت و اظهار امیدواری کرد این کنگره بتواند قدم کوچکی جهت حل مشکلات هویتی ملت کرد بردارد.سپس نمایندگانی از سازمان حقوق بشر کردستان، انستیتوی کرد در تهران، جامعه کردهای مقیم مرکز ،هفته نامه دیدگاه، دانشجویان دانشگاه آزاد و پیام نور مهاباد ، انجمن بیان همدان ، کانون زاگرس تبریز ، نشریه و کانون هانا ی ایلام ،NGOی هاوار کرماشان ،انجمن تیروژ سردشت ، انجمن احمد خانی ارومیه،کانون دانشجویی روناهی ارومیه، سید علی صالحی شاعر معاصر ایران ، رضا پور جعفری ، جمشید وزیری رئیس کرد فدراسیون اسکیت پیامهای خود به کنگره ملی هویت کرد را قرائت نمودند.سپس دکتر کیوان فرهمندی از اعضای کانون کازیوه در سخنانی با اشاره به انگیزه های کانون در برگزاری اولین کنگره هویت کرد گفت سیاستهای 70 ساله در خصوص نشان دادن چهره ای خشن و ناپسند از کردها در عرصه های مختلف و از جمله در صدا وسیما ،روزنامه ها و سینما در افکار عمومی ایران و تلاش در جهت دور ساختن عامه مردم ایران از پشتیبانی از مطالبات کردها از انگیزه های اصلی دانشجویان کرد در برپای این همایش دو روزه در پایتخت ایران است.و تلاش در جهت بررسی علمی ابعاد مختلف هویت کرد و بررسی رابطه هویت با رسانه، آموزش و پرورش، دین ،مدرنیته و پست مدرنیسم و نیز آسیب شناسی هویت کردی از اهدافی است که امیدواریم به آنها دست یابیم.دکتر فرهمندی در خاتمه خاطر نشان کرد در صورتی که تنها بتوانیم هویت کرد را در افکار عمومی ایران به عنوان ملتی که خواستار دست یابی به مطالبات اساسی و بدیهی است مطرح نمائیم، بی گمان موفق بوده ایم.بعد از اتمام افتتاحیه بخش علمی کنگره آغاز بکار کرد. در این بخش مقالات ذیل در دو روز قرائت شد :

1- هویت کردی و دین
نویسنده : بهزاد خوشحالی

هیئت داوران : فریدون نوری- مسعود بیننده – علی صارمی

2- ناسیونالیسم و هویت
نویسنده : یونس عباس زاده

هیئت داوران : سعید ساعدی- امین سرخابی- شهاب شیخی

3- ناسیونالیسم و مدرنیته
نویسنده : جلال شفیعی

هیئت داوران : جمشید مظفری –سهراب کریمی-حامد چاوشینی

4- به سوی گفتمان هویت ترکیبی
نویسنده : حمزه محمدی

5- جهانی شدن و هویت
نویسنده : سهیلا عبدی

هیئت داوران :یوسف عباس زاده-یونس عباس زاده

6- هویت و قالبهای تحلیل با توجه ویژه به ایدئولوژی
نویسنده : آزاد حاج آقایی

هیئت داوران : شهاب شیخی – بهزاد خوشحالی –جمشید مظفری

7- زبان کردی و هویت

نویسنده : جلال حاجی زاده
هیئت داوران : یوسف حسن زاده- کیوان شافعی

8- زبان به عنوان یکی از ابعاد هویت
نویسنده : فریبا فیاضی

هیئت داوران : آزاد حاج آقایی – جلال حاجی زاده

در بخش سخنرانیها نیز افراد ذیل به ارائه نظرات خود پرداختند:

دکتر قطب الدین صادقی با عنوان هویت کردی و هنر

دکتر محمد صالح ابراهیمی با عنوان نامداران کرد و نقش آنها در هویت کرد

سعید ساعدی با عنوان مدرنیته و هویت کردی

کیومرث خصلی با عنوان کرماشان و هویت کردی

در پایان مقالات اعضای هیئت علمی که عبارت بودند از : دکتر جلیل کریمی ، دکتر جمال محمدی و دکتر کمال خالق پناه گزارشی از نحوه گزینش مقالات را ارائه نمودند.

در بخش اختتامیه کانون روشنفکری- دانشجویی کازیوه تندیس بلورین را به بهمن قبادی کارگردان برجسته کرد به پاس زحمات وافر ایشان در نشان دادن بخشی از هویت کرد به جهانیان اهدا کرد.

لازم به ذکر است افراد ذیل به عنوان دست اندرکاران و همکاران کازیوه مورد تقدیر قرار گرفتند :

لطیف استوار – مهدی گلپسندی – کوثر رمضانی – شیدا کردی – مهرداد گلپسندی – آگرین رضایی – کژال مقیمی – بریار …. – فرهاد……. – عمر …..- علی …….- کژال …. – سروه …..- منصور جهانی – حسین احمدی- شجاع ابراهیمی- کیوان فرهمندی