دیدار پاپ فرانسیس با علی سیستانی در نجف

پاپ فرانسیس در آغاز دومین روز سفر تاریخی خود به عراق، با علی سیستانی از قدرتمندترین رهبران دینی عراق و مرجع میلیون‌ها مسلمان شیعی دیدار کرد.

دیدار پاپ فرانسیس و علی سیستانی به صورت خصوصی و بدون رعایت تشریفات معمول در خانه این مرجع شیعه در شهر مذهبی نجف برگزار شده است.

خبرنگاران اجازه حضور در این دیدار را نخواهند داشت. آیت‌الله سیستانی ۹۰ ساله، کمتر در مقابل دوربین رسانه‌ها حضور یافته است.

این دیدار یکی از نقاط برجسته سفر پاپ به عراق است. برای تامین امنیت این دیدار، واتیکان و نجف برای ماه‌ها گفت‌وگوهایی فشرده و همچنین برنامه‌ریزی دقیق را پیش برده‌ بودند.

گزارش شده است که برخی گروه‌های شبه نظامی شیعی عراق با این دیدار مخالفت کرده‌اند و آن را زمینه مداخله غربی‌ها در امور داخلی عراق عنوان کرده‌‎اند.

این نخستین سفر یک پاپ به عراق است و همچنین اولین سفر بین‌المللی پاپ فرانسیس از زمان شیوع همه‌گیری کرونا.

هدف از این سفر دیدار با جامعه مسیحیان عراق و همچنین گفت‌وگو با رهبران سایر ادیان عنوان شده است. اما کرونا و تشدید بحران امنیتی در عراق، این سفر را به پرخطرترین سفر پاپ تبدیل کرده است.

پاپ فرانسیس ۸۴ ساله پیشتر درباره این سفر به خبرنگاران گفته بود که او خود را ملزم به انجام وظیفه می‌داند و این سفر را به عنوان “زائر صلح ” انجام می‌دهد و از خدا می‌خواهد پس از سال‌ها جنگ در عراق صلح و آشتی برقرار شود.

لوئیز یاکو، اسقف اعظم کلیسای کلدانی عراق نیز پیش تر گفته بود طی این ملاقات پاپ و آیت‌الله سیستانی قرار است “سند اخوت برای صلح جهانی “به امضا برسانند.

آیت‌الله سیستانی در حالی که در دوران صدام سال ها در حبس خانگی بود، پس از سرنگونی دیکتاتور عراق، نقشی برجسته در جامعه عراق ایفا کرد. فتوای آیت‌الله سیستانی برای مقابله با داعش و همچنین حمایت از اعتراضات سال ۲۰۱۹ که در انتقاد به عملکرد دولت و دخالت خارجی برگزار شد، از جمله فعالیت‌های خبرساز و تاثیرگذار این مرجع شیعیان بود.

ملاقات پاپ با آیت الله علی سیستانی در نجف، سفر به ناصریه مرکز استان ذی‌قار و بازدید از شهر باستانی اور، ملاقات عمومی با مسیحیان در شهر اربیل و دیدار با مقامات سیاسی و مذهبی اقلیم کردستان عراق، از برنامه‌های سفر چهار روزه پاپ عنوان شده بود.

حدود ۱۰ هزار نیروهای امنیتی عراق وظیفه تامین امنیت پاپ در این سفر را بر عهده دارند. همزمان با این تدابیر امنیتی، دولت عراق برای مقابله با شیوع کرونا، محدودیت‌هایی برای رفت و آمد اعمال کرده است.

پاپ فرانسیس که هوادار سرسخت گفت‌وگو با رهبران دیگر است، پیش از این با شماری از چهر‌ه‌های برجسته اهل سنت در چندین کشور با مسلمان‌نشین از جمله در بنگلادش، ترکیه، مراکس و اماارات دیدار داشته است.

این ملاقات در حالی برگزار می‌شود که آیت الله سیستانی به ندرت با مقامات سیاسی و مذهبی دیگر کشورها ملاقات می‌کند. به عنوان آخرین نمونه، اخیرا گزارش هایی در برخی رسانه‌ها مبنی بر امتناع آیت الله سیستانی از ملاقات با ابراهیم رئیسی، رئیس دستگاە قضایی رژیم ایران در سفرش به عراق منتشر شده بود.